VÝUKA PSANÍ

Psaní je nesmírně těžká činnost a vzhledem k tomu,  kolik musí být propojených orgánů, spojů, vyvinutých a zapojených vazů a svalů, neudivuje mě, že to nejde, ba naopak jsem vždy v první třídě fascinovaná, že to jde.

Jde o to, že děti berou tužku, pastelku do ruky dávno před tím, než se budou učit psát. Vytváří si mezi druhým a třetím rokem, kdy se tak zpravidla stává, správný nebo špatný návyk na úchop tužky. 

PŘÍKLADY NESPRÁVNÝCH ÚCHOPŮ, SPRÁVNÉHO ÚCHOPU A SPRÁVNÉHO POSEDU NAJDETE ZDE.

Pokud přijdou děti do první třídy se špatným úchopem, ve valné většině už to nepředěláme. Problém nastává ve chvíli, kdy je textu více ( i když danému věku přiměřeně), písmenka se nedaří.  A vzniká nechuť k psaní. Proto apeluji na vaši každodenní pomoc s včasnou nápravou úchopu. Sledujte, opravujte, připomínejte - neustále dokola. To stejné budu provádět i já ve třídě. 

JAK POSTUPUJEME A CVIČÍME PSANÍ VE ŠKOLE.

JAK POSTUPOVAT PŘI KRESLENÍ/PSANÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU

  1. Pracovní místo: dobře osvětlené, uklizené, správná velikost židličky 
  2. Rozcvičení a uvolnění ruky.  
  3. Vlastní kreslení či psaní: správný posed, správný úchop
  4. Uvolnění ruky po psaní

KRESEBNÉ UVOLŇOVACÍ CVIKY - VELKÁ PÍSANKA

Vyzkoušíme s dětmi ve škole, pokračovat budou za domácí úkol. Při psaní mohou napřed vyzkoušet ve vzduchu jen rukou, obtáhnout na předloze, potom sami, několikrát opakovat a NĚKOLIKRÁT OBTAHOVAT. Opět platí: správný posed, správný úchop, uvolněné psaní, jedním tahem -  ne křečovité, přerušované. Pokud děti potřebují větší plochu a při sezení jsou křečovití, můžete jim připevnit balicí papír např. na ledničku .... ve stoje se krásně uvolní.  VIDEO 

JAK NA PSANÍ V MALÉ PÍSANCE:

Před psaním se rozcvičím, udělám si na lavici místo, dbám na správný posed, správný úchop, píšu lehce uvolněnou rukou.  Na tabulce se mohu rozepsát psaním již probraných písmen a slabik.

1) nové písmenko obtahujeme v písance - dbáme na správný směr psaní

2) nové písmenko zkoušíme na tabulce

3) teprve pak píšeme do písanky. Napíšu písmenko a zkontroluji si, zda se mi podle předpisu povedlo.

    Při psaní si také potichu diktuji, co píšu - např. malé e, m - e - me. Takto si snáze probíraná písmenka zapamatujeme.

   


1. třída ZŠ a MŠ Čáslavice© 2023
 Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky